مطالب سایت

محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

محل-نصب-پکیج-دیواری

نصب پکیج در برخی از مکان ها تابع ضوابطی است؛ برای همین محل نصب پکیج دیواری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برخی از قانون ها و استانداردهایی وجود دارد که بر طبق آن نمی توان پکیج دیواری را در هر کجایی نصب کرد و البته ضوابط دیگری در راستای راهنمای محل نصب پکیج دیواری وجود دارند که رعایت آن باعث بازدهی و عملکرد بهتر پکیج دیواری می شود. در این مقاله مرکز فروش می خواهیم به بررسی استانداردهای محل نصب پکیج شوفاژ دیواری بپردازیم.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

ویژگی محل نصب پکیج دیواری

بعد از خرید پکیج دیواری اولین نکته این است که قبل از نصب و راه‌اندازی پکیج محلی را برای نصب آن در نظر بگیرید. پکیج را باید در جایی نصب کنید تا بیشترین ایمنی و بهترین بازدهی و عملکرد داشته باشد:

نصب پکیج در مجاورت دستگاه های گرمایشی دیگر نظیر اجاق گاز و آبگرمکن و همچنین در مجاورت وسایل سرمایشی مانند کولر گازی و دریچه های کولر ممنوع می باشد.

پکیج بایستی از یخچال و فریزر حداقل 100 سانتی‌متر فاصله داشته باشد

رختکن، حمام، دستشویی و  زیرزمین گرینه های خوبی برای محل نصب پکیج دیواری  نیستند.

  • حداقل فاصله پکیج دیواری از کابینت مجاور آن 15 سانتی‌متر، حداقل فاصله پکیج از دیوارهای مجاور آن 100 سانتی‌متر و حداقل فاصله پکیج از کف زمین 120 سانتی‌متر باشد.
  • کمترین فاصله کلاهک تعدیل دستگاه تا دریچه خروجی دودکش آن می بایست به اندازه 30 سانتی‌متر باشد
  • محل نصب پکیج نباید کاملا درزبندی شده (داری پنجره دوجدره یا درب ضد سرقت) باشد
  • حداقل فضای تعبیه‌ شده برای نصب پکیج دیواری 8 متر مربع است. در صورت نداشتن این فضا نباید پکیج را در چنین فضاهایی نصب کنید.
  • بهترین محل نصب پکیج دیواری در نزدیکی دودکش با میزان مکش کافی است و برای آن بایستی یک دودکش مجزا قرار دهید.
  • پکیج دیواری را بایستی در نزدیکی انشعابات گاز و اتصالات برقی نصب کرد.
  • در محل نصب پکیج دیواری باید لوله کشی شوفاژ به پکیج به سهولت انجام شود
  • از نصب پکیج دیواری در انبار و زیرزمین پرهیز نمایید.
  • محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات باید قابلیت دسترسی آسان برای کار تعمیر و سرویس را داشته باشد.
  • پکیج دیواری را در مجاورت دستگاه های گرمایشی دیگر یا سرمایشی مانند دریچه کولر یا کولر گازی نصب نکنید.
  • در آخر، هرگز پکیج دیواری را در مکان هایی با رطوبت بالا مانند حمام قرار ندهید.
بیشتر بخوانید :  علت خرابی پکیج ایران رادیاتور چیست؟

 

استاندارد محل نصب پکیج در ساختمان

استاندارد-محل-نصب-پکیج-در-ساختمان

یکی از این استانداردهای محل نصب پکیج در خصوص ساختمان هایی با متراژ کم است. بر اساس این استاندارد، نصب پکیج دیواری در ساختمان هایی با متراژی کمتر از 60 متر مربع ممنوع است.

به این دلیل که اگر احتراق ناقص پکیج دیواری می تواند باعث تولید گاز منواکسید کربن شود. در این شرایط اگر متراژ ساختمان کم باشد، راه تخلیه این گاز خطرناک بسیار کم می شود و می تواند جان ساکنین را تهدید کند.

از طرفی، پکیج دیواری برای احتراق به اکسیژن نیاز دارد که اگر فضا محدود باشد، پکیج اکسیژن لازم را از محیط دریافت می کند و این خطرات جانی به همراه دارد.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

رفع ممنوعیت نصب پکیج در ساختمان های با متراژ کم

کارشناسان برای راه حل مشکل نصب پکیج در ساختمان های کمتر از 60 متر پیشنهاداتی را ارائه کردند:

  • استفاده از دودکش دوجداره

دودکش های دوجداره به دلیل داشتن دو لایه می  توانند به راحتی دود حاصل از گازهای احتراق پکیج را از محیط دور کنند و با لایه ای دیگر هوای تازه یا اکسیژن را به بیرون از ساختمان انتقال دهند. به این ترتیب هوای موردنیاز برای احتراق به راحتی تامین شده و دستگاه برای دریافت اکسیژن جهت احتراق، از محیط استفاده نمی کند.

  • استفاده از دریچه هوا

یک روش دیگر برای تامین اکسیژن برای پکیج در محیط های محدود استفاده از دریچه هوا به عنوان یک مجرای اضافه است. در صورت استفاده از دریچه هوا حتما اطلاعات کافی در خصوص باز بودن دائمی این دریچه و نحوه استفاده از آن در فصل های سرد سال را کسب کنید.

  • نصب پکیج در بالکن ساختمان
بیشتر بخوانید :  چرا آبگرمکن روشن نمیشه ؟

بهترین محل نصب پکیج برای ساختمان های کمتر از 60 متر تراس یا بالکن است. چون از این طریق، اکسیژن برای انجام عملیات احتراق پکیج از محیط دریافت می شود و به این ترتیب، خطرات ناشی از مسمومیت ساکنین از طریق کمبود اکسیژن به طور کل از بین می رود. طبق روش های نصب پکیج دیواری در ساختمان نصب پکیج در تراس و بالکن باید به صورتی باشد که بتوان یک عدد دودکش مجزا برای آن قرار داد. هم چنین لازم است حتما از پکیج فن دار یا مدل دودکش دار استفاده شود.

 

نصب پکیج در آشپزخانه

نصب-پکیج-در-آشپزخانه

بهترین محل نصب پکیج خصوصا پکیج دیواری در داخل آشپزخانه است. البته به ازای هر کیلووات فضا یک متر مربع نیاز دارید. در صورت محدود بودن فضای آشپزخانه باید فضای درون آشپزخانه را با فضاهای دیگر اتاق ها مشترک استفاده کنید. برای این کار هواکش مشبک نصب کنید که در قسمت بالا یا پایین درب اتاق ‌ها قرار گرفته باشد.

 

مزایا و معایب نصب پکیج در آشپزخانه

در آشپزخانه دسترسی به اتصالات آب و برق و گاز راحت تر است . معمولا در آشپزخانه ها پکیچ  دیواری درون یکی از کابینت ها قرار می گیرد که این کار باعث زیبای سازی محیط می شود.

در آشپزخانه پکیج دیواری از قرار گرفتن در معرض نور و رطوبت و آسیب های دیگر در امان می ماند در نتیجه راندمان عملکرد سیستم و راندمان کاری آن بالا می رود.البته چون پکیج فضای آشپزخانه را اشغال می کند و می تواند برای ساکنین ساختمان های با متراژ کم بسیار خطرساز باشد.

بیشتر بخوانید :  آموزش راه اندازی پکیج بیتا

 

معایب نصب پکیج در بالکن

از آن جایی که پکیج در تراس در تماس مستقیم با نور خورشید است این می تواند به دستگاه فشار وارد کند. البته عمر پکیج به دلیل قرارگیری پکیج در مجاورت باد، باران و نور مستقیم آفتاب، کمتر می شود. برای همین بهترین راه برای جلوگیری از آسیب پکیج دراثر شرایط مختلف آب و هوایی استفاده از کابین به عنوان پوشش برای پکیج است.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

سخن آخر

نصب پکیج دیواری باید تابع مقررات و استانداردهایی باشد که رعایت آن ایمنی ساکنین و بازدهی بالای دستگاه را به همراه بیاورد . پس نمی توان محل نصب پکیج دیواری را بدون بررسی ها و اطلاعات لازم تعیین کرد. اگر فضای کمی برای نصب پکیج دیواری دارید بهتر است که پکیج را در بالکن نصب کنید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، بهترین محل نصب پکیج دیواری در درون آشپزخانه است.

لازم به ذکر است مرکز فروش عرضه کننده پکیج دیواری و قطعات آن است لذا برای مشاهده لیست قیمت قطعات یدکی پکیج دیواری بهتر است با کارشنانسان این مجموعه در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *