مطالب سایت

مبدل پکیج دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟

مبدل-پکیج-دیواری

پکیج دیواری برای ایجاد آب گرم و سپس پخش آن در سیستم آبرسانی خانه و گرمایش محیط به کمک رادیاتورهایی که نصب شده‌اند، بکار می‌رود. بخش اصلی که باعث ایجاد این فرایند می‌شود مبدل پکیج دیواری است. با ما در این مقاله از مرکز فروش همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با کاربرد مبدل پکیج دیواری، انواع آن و علائم خرابی مبدل در اختیار شما قرار دهیم.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

مبدل پکیج دیواری چیست؟

مبدل پکیج دیواری تیغه‌های متصل به یکدیگر هستند که به یکدیگر راه دارند. این تیغه‌ها در برابر شعله مشعل قرار گرفته و گرما را به آبی را که در آن جریان دارد منتقل می‌کند. مبدل‌های پکیج دیواری برای ایجاد آب گرم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

 

انواع مبدل پکیج دیواری

انواع-مبدل-پکیج-دیواری

مبدل پکیج دیواری دارای دو نوع است:

  • مبدل اولیه پکیج دیواری
  • مبدل ثانویه پکیج دیواری

 

مبدل اولیه پکیج دیواری

مبدل اولیه پکیج دیواری تامین آب گرم مورد نیاز رادیاتور را بر عهده دارد. آب گرمی که از این نوع مبدل خارج می‌شود، سرد شده و سپس دوباره به پکیج بازگردانده می‌شود. این چرخه باعث می‌شود تا آب گرم مورد نیاز رادیاتور تامین شود.

 

مبدل ثانویه پکیج دیواری

آب گرم موجود در مبدل حرارتی اولیه به دلیل چرخه آب در این سیستم، کثیف و غیرقابل مصرف خواهد بود. زمانی که شیر آب را باز کنید مبدل اولیه متوقف شده و با باز شدنِ یک شیر انحرافی، آب به سمت مبدل ثانویه می‌رود. همینطور با توجه به گردش آب در سیستم، آب تمیز و سرد وارد مبدل ثانویه می‌شود و حرارت آب گرم را دریافت می‌کند. در آخر آب گرم و بهداشتی وارد شیرآلات می‌شود.

بیشتر بخوانید :  علت خرابی پکیج ایران رادیاتور چیست؟

 

پکیج دیواری تک مبدل و دومبدل

پکیج-دیواری-تک-مبدل-و-دومبدل

پکیج‌های دیواری به دو دسته:

  1. پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک (Bithermic) 
  2. پکیج دومبدل یا مونومتریک (Monothermic)

تقسیم می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به تفصیل با هر یک از این مدل‌ها و نحوه عملکردشان بیشتر آشنا شوید.

 

  • پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک (Bithermic)

در این نوع از پکیج‌های دیواری از یک مبدل حرارتی اصلی دوبل استفاده می‌شود. در این صورت آبگرم و گرمایش محیط به کمک این مبدل که در تماس مستقیم با شعله مشعل قرار دارد، تامین می‌شود.

در پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک در صورتی که شیر آب گرم را باز کنید، ابتدا آب وارد سیستم و مبدل اصلی دوبل شده، سپس به کمک شعله مستقیم مشعل، آب گرم می‌شود و در نهایت مورد مصرف قرار می‌گیرد. در این نوع سیستم با توجه به آنکه آب لوله کشی شده با شعله تماس مستقیم دارد، کنترل دمای آب گرم نیز سخت‌تر است. در نتیجه وجود نوسان در دمای آب گرم می‌تواند طبیعی باشد.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

  • پکیج دومبدل و یا مونومتریک (Monothermic)

پکیج دیواری دو مبدل دارای دو نوع مبدل است که یک از آن‌ها مبدل اصلی (Gas water heat wxchanger) و دیگری مبدل صفحه‌ای پکیج دیواری (Water Heat exchanger) نام دارد. در این نوع سیستم مبدل اصلی وظیفه گرمایش محیط را بر عهده دارد. در واقع پمپ دستگاه در حالت زمستانی فعال می‌شود و آب در مبدل اصلی به گردش درمی‌آید، سپس انرژی گرمایشی را تولید می‌کند.

جهت تامین آب گرم مصرفی نیز زمانی که شیر آب گرم را باز کنید پمپ دستگاه روشن شده و آب در مبدل صفحه‌ای ثانویه به گردش درمی‌آید. درنهایت آب گرم مصرفی تامین می‌شود. در واقع برای توضیح بیشتر هنگامی که آب سرد مصرفی در مجاورت آب گرمی که مبدل اصلی پکیج دیواری تامین کرده است قرار می‌گیرد، مبدل ثانویه آب گرم مصرفی را به مصرف کننده تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید :  بررسی مشکلات پکیج بیتا

 

علائم خرابی مبدل پکیج

علائم-خرابی-مبدل-پکیج

از جمله خرابی‌هایی که ممکن است در پکیج دیواری اتفاق بیفتد گرفتگی مبدل پکیج خواهد بود. عواملی که سبب ایجاد این خرابی خواهد شد 1- تجمع رسوب آهک و 2- تجمع لجن است که در ادامه به هر یک می‌پردازیم.

 

  • تجمع رسوب آهک

آب لوله کشی معمولا دارای املاحی مانند آهک است. به خصوص اگر آب سختی بالاتری داشته باشد میزان املاح موجود در آب نیز بیشتر می‌شود. زمانی که آب در مبدل پکیج دیواری در حال گردش است موجب می‌شود آهک موجود در آب در مسیر خطوط لوله کشی مبدل رسوب ببندد. رسوب آب باعث گرفتگی مبدل شده و راندمان فشار آب را کاهش می‌دهد. در صورتی که هنگام روشن بودن پکیج صدای غیرعادی به گوش برسد می‌تواند نشانه ایجاد انسداد در این بخش از پکیج باشد. جهت رفع انسداد می‌توانید از مواد شیمیایی مخصصوص شست‌وشوی مدل استفاده کنید.

در صورتی که هر یک از موارد زیر را در پکیج دیواری خود مشاهده کنید باید در اولین فرصت عملیات رسوب زدایی را انجام دهید.

  • اگر فشار آب گرم مصرفی حمام و آشپزخانه کاهش یابد.
  • پکیج روشن است اما آب، گرم نمی‌شود و دمای مورد نظر را ندارد.
  • زمان زیادی باید منتظر بمانید تا آب گرم شود.
  • گرمایش محیط تامین نمی‌شود و رادیاتورها در حالی که گرم نمی‌شوند، نمی‌توانند مانند قبل محیط را گرم کند.
  • صدای تق تق از پکیج دیواری به گوش می‌رسد. به خصوص زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید.
  • فشار پکیج دیواری بدون هیچ دلیلی افزایش می‌یابد.

 

  • تجمع لجن

انسداد مبدل اولیه پکیج دیواری توسط لجن عامل دیگری است که می‌تواند باعث ایجاد خرابی در این بخش از پکیج شود. توده لجن که به خاطر گردش آب در داخل مبدل اتفاق می‌افتد گردش آب را مسدود خواهد کرد. در صورت بروز این اتفاق نیز صدای سیستم تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :  عمر مفید پکیج دیواری چقدر است؟ چگونه میشه افزایش داد؟

 اگر هنگام هواگیری پکیج دیواری متوجه شوید آبی که خارج می‌شود رنگ سیاه و تیره‌ای دارد، نشانگر وجود لجن در مبدل اولیه حرارتی خواهد بود. جهت رفع این مشکل می‌توانید مبدل را بشویید.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

سخن آخر

مبدل پکیج دیواری را می‌توان به عنوان مرکز اصلی پکیج‌ دیواری بوتان و ایران رادیاتور معرفی کرد. مبدل وظیفه دارد آب گرم مصرفی را تامین کرده و گرمایش محیط را نیز فراهم کند. پکیج‌های دیواری به دو دسته پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک (Bithermic) و پکیج دومبدل یا مونومتریک (Monothermic) تقسیم شده و پیکج دومبدل علاوه بر مبدل اصلی یک مبدل صفحه‌ای نیز دارد.

گاهی اوقات ممکن است متوجه افت فشار پکیج دیواری شوید و یا از سیستم صدای غیر عادی منتشر شود که می‌تواند نشانه خرابی مبدل باشد. در صورت بروز این اتفاق بهتر است در اولین فرصت با تعمیرکار در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *