مطالب سایت

شیر یکطرفه پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر-یکطرفه-پکیج

شیر یکطرفه پکیج دیواری در لوله کشی نقش مهمی را ایفا می‌کند و امکان عبور سیالات مایع و گاز را فراهم می‌آورد. استفاده از این مدل شیر برخلاف نظر برخی از افراد که آن را ضروری نمی‌دانند، بسیار مهم و کاربردی است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع‌به کاربرد شیر یکطرفه پکیج دیواری کسب کنید.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

شیر یک طرفه پکیج دیواری چیست؟

شیر یک طرفه امکان عبور سیالات در یک مسیر را فراهم می‌کند. سیالات در این خط لوله نمی‌توانند جریان معکوس داشته باشند. این مدل شیر برخلاف سایر شیرها به صورت خودکار عمل می‌کند و برای باز و بسته شدن نیاز به دسته ندارد.

 

شیر یکطرفه پکیج از چه قطعاتی ساخته شده است؟

شیر یکطرفه دارای اجزای داخلی‌ می‌باشد که منجر به عملکرد خودکار آن می‌شوند. این اجزا شامل موارد زیر هستند:

  • بدنه
  • لولا
  • پوشش
  • دیسک

معمولا اکثر شیرهای یکطرفه پکیچ این اجزا را دارند اما بسته به نحوه طراحی و ساخت آن ممکن است این اجزا تغییر کنند و در مواردی اجزای دیگری نیز اضافه شوند.

 

طرز کار شیر یکطرفه پکیج دیواری

طرز کار شیر یکطرفه پکیج

 

معمولا در پکیج دیواری‌هایی که دارای دو مبدل هستند از این مدل شیر استفاده می‌شود. زیرا در پکیج‌های دو مبدل زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنیم آب در مسیر رادیاتور قطع می‌شود، سپس آب از سمت مبدل اصلی به سمت مبدل ثانویه جریان می‌یابد. درنهایت آب گرم از شیر جاری می‌شود.

در شیر یک طرفه پکیج، دیسک داخلی آن تنها اجازه می‌دهد سیالات به سمت جلو حرکت کنند. حال اگر سرعت جریان کاهش یابد و یا مسیر آن برعکس شود آنگاه دیسک به صورت خودکار مسدود شده و شیر یک طرفه را نیز می‌بندد.

در نتیجه حرکت سیال داخل شیر متوقف می‌شود. از این مدل شیرهای یکطرفه در پکیج‌هایی مانند بوتان و ایران رادیاتور نیز استفاده می‌شود. شیر یکطرفه پکیج بوتان در انواع دومبدل بوتان نظیر پکیج اپتیما، روما، بنسر پرو کاربرد دارد. شیر یکطرفه پکیج ایران رادیاتور نیز در مدل‌های دومبدل آن بهتر است نصب شود.

بیشتر بخوانید :  اطلاعات ضروری که لازم است درباره دود کش پکیج دیواری یا زمینی بدانید

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

نحوه نصب شیر یکطرفه

برای نصب شیر یک طرفه پس از آنکه جهت جریان سیال مشخص شد باید محل قرار گیری آن بر روی لوله و فاصله مناسب آن نیز مشخص شود. جهت قرار دادن آن بر روی لوله می‌توانید محل مورد نظر را برش بزنید.

 در صورتی که جنس لوله از پی وی سی ساخته شده باشد می‌توانید از کاتر پی وی سی استفاده کنید و یا اگر از جنس فلز ساخته شده باشد، برای برش لوله می‌توانید از دستگاه برش فلز استفاده کنید.

 پس از آن که لوله را برش دادید، آن را در جهت درست سیال بر روی نقطه بریده شده و به کمک فیتینگ به سر لوله دیگر وصل کنید. اگر شیر یک طرفه بر روی لوله‌ پی وی سی نصب می‌شود بهتر است قبل از آنکه محل نصب را با چسب پی وی سی بپوشانید، ابتدا محل بریده شده را سمباده بکشید. زیرا وجود ناصافی در داخل لوله می‌تواند منجر به مسدود شدن مسیر حرکت سیال شود.

دقت نمایید که شیر یک طرفه‌ای که بر روی لوله پی وی سی نصب می‌شود از همان جنس پی وی سی بوده و فلزی نباشد. سطحی از لوله که قرار است شیر بر روی آن نصب شود بهتر است پایین‌ترین سطح ارتفاع را در میان سیستم لوله کشی داشته باشد.

 

نکات نصب شیر یک طرفه پکیج دیواری

نصب این مدل شیر کار سختی نیست اما لازم است برخی از نکات رعایت شود تا عملکرد درستی داشته و مشکلی به وجود نیاید. نکاتی که باید هنگام نصب شیر یک طرفه به آن توجه شود در زیر شرح داده شده است.

  • جهت جریان

نکته اول برای نصب این مدل شیر توجه به جهت جریان سیالات است. زیرا جهت جریان آب و گاز در شیر یکطرفه، عامل اصلی و تعیین کننده در هنگام نصب این وسیله است.

  • استفاده از شیر یکطرفه مناسب
بیشتر بخوانید :  دفترچه راهنمای پکیج بیتا

شیرهای یکطرفه پکیج تنوع زیادی دارند. این تنوع شامل شکل دیسک، جنس آن و سایز محصول می‌شود. هنگام خرید و نصب شیر، باید با این تنوع آشنا بود زیرا مواردی مانند شکل دیسک محصول بر روی بهره‌‌وری کالا تاثیر می‌گذارد.

برخی از شیرهای یکطرفه تنها در حالت عمودی و برخی دیگر هم در مسیر افقی و هم عمودی نصب می‌شوند. اینکه کدام یک از این شیرها مناسب نصب در مسیر جریان هستند باید توسط تاسیسات و لوله کش تایین گردد.

 

علت خراب شدن شیر یکطرفه پکیج دیواری

علت-خراب-شدن-شیر-یکطرفه-پکیج-دیواری

از جمله دلایلی که ممکن است باعث خرابی شیر یک طرفه شود شامل موارد زیر هستند:

  • ضربات قوچی آب

در صورتی که موجی از سیال به صورت ناگهانی و با فشار بالا به مسیری مسدود برخورد نماید ضربه قوچی نامیده می‌شود که می‌تواند خرابی شیر را به همراه داشته باشد و نشتی به بار بیاورد.

  • جریان معکوس سیال

در صورتی که آب داخل پمپ آب تخلیه شود مسیری برخلاف جهت جریان طی می‌کند، با تکرار این اتفاق به صورت مداوم، احتمال خرابی در شیر یک طرفه افزایش می‌یابد.

  • نصب، راه‌اندازی و نگهداری از شیر یکطرفه

هنگام نصب محصول باید توجه نمایید که آن را در خط لوله نصب کنید و به مسیر افقی و عمودی آن نیز توجه نمایید. در صورتی که توجهی به نگهداری و مراقبت از آن نداشته باشید و هنگام نصب مسیر افقی و عمودی را نادیده بگیرید، احتمال خرابی شیر و حتی دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

  • رسوبات داخلی لوله

وجود رسوب در شیر یکطرفه می‌تواند برای بازو بسته شدن کامل شیر مانع ایجاد کند.

 

راه‌های پیشگیری از خراب شدن شیر یکطرفه

برای پیشگیری از خراب شدن شیر یک طرفه باید از آن به درستی نگهداری کنید. در اولین قدم مراقب تجمع رسوب و آلودگی در لوله باشید. برای پیشگیری از این اتفاق می‌توانید از نصب فیلتر کمک بگیرید. همینطور لازم است تا خط لوله را به صورت منظم شست‌وشو دهید تا احتمال تشکیل آلودگی در آن کاهش یابد.

گریس کاری نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به افزایش عمر شیر یک طرفه کمک کند. زیرا این کار باعث می‌شود تا محل اتصال اجزای داخلی شیر یکطرفه به یکدیگر، انعطاف و نرمی بیشتری داشته باشد و در نتیجه احتمال اصطحکاک و خرابی شیر نیز کاهش یابد. همینطور هنگام خرید محصول حتما باید به مدل پکیج نیز توجه نمایید.

بیشتر بخوانید :  بهترین روش تست قطعات پکیج دیواری

 

تفاوت بین شیر یکطرفه پکیج و شیر بایپس

شیر یک طرفه و شیر بایپس از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند اما تفاوت‌هایی نیز در آن دیده می‌شوند که این تفاوت‌ها موارد زیر هستند:

  • از نظر اندازه شیر یکطرفه از شیر بایپس بزرگتر است.
  • شیر یک طرفه فنر حساس‌تری نسبت به بایپس دارد.
  • شیر یکطرفه دو اورینگ و بایپس یک اورینگ دارد.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

راهنمای خرید شیر یکطرفه

با دانستن برخی از نکات هنگام خرید شیر یکطرفه پکیج عملکرد سیستم خود را بهبود بخشید. برای خرید این محصول می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

انتخاب جنس:

جنس شیر یک طرفه بستگی به سیالی که از آن می‌گذرد و کاربردی که قرار است با توجه به محل نصب داشته باشد، دارد. با در نظر گرفتن این دو مورد می‌توان جنس مناسب را انتخاب کرد.

تعیین سایز مناسب و تعیین فشار کاری:

با توجه به سیستمی که قرار است شیر یکطرفه در آن نصب شود باید سایز و فشار کاری تعیین گردد.

قیمت:

بهتر است هنگام خرید قطعات پکیج دیواری و شیر یک طرفه در کنار قیمت به کیفیت نیز توجه شود تا به خاطر قیمت پایین کارایی محصول کاهش نیابد.معمولا قیمت شیر یکطرفه پکیج با توجه به برند سازنده آن می‌تواند متفاوت باشد.

توجه به اصالت کالا:

با توجه به آنکه شیرهای تقلبی در بازار موجود هستند و امکان ایجاد خسارت و زیان مالی را افزایش می‌دهند در نتیجه لازم است حتما اصالت کالا را در نظر بگیرید.

مشاوره مرکز فروش تلفن:02177272942

سخن آخر

در پکیج‌های دومبدل زمانی که شیر آب گرم را باز کنید گردش آب مدار رادیاتور متوقف می‌شود و آب از مبدل اصلی به سمت مبدل ثانویه جریان می‌یابد. پس از آنکه آب شیر را نیز ببندید مدار گردش آب رادیاتورها جریان می‌یابد. کاربرد شیر یکطرفه پکیج دیواری به این صورت است که آب را تنها به سمت مبدل ثانویه حرکت می‌دهد و اجازه جریان آب از مبدل ثانویه به سمت چند راهه را نمی‌دهد.

با مراقبت و نگهداری صحیح و محصول می‌توانید عمر آن را افزایش دهید. همینطور هنگام نصب محصول لازم است به جهت سیال و افقی و عمودی بودن مسیر توجه کنید تا شیر را در مسیر مناسب آن نصب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *